Vuosi 2025 tuo mukanaan uusia ja jännittäviä some-trendejä, jotka muuttavat tapamme viestiä ja...
Mitä sometoimisto oikeasti tekee?
”Eikös se ole vain pari somepostausta?" Jos olet joskus miettinyt tätä, et ole ainoa. Ulospäin sosiaalisen median tekeminen voi näyttää helpolta ja nopealta, ja joskus se onkin. Mutta silloin kun sisällöillä halutaan oikeasti tukea yrityksen liiketoimintaa, taustalla tapahtuu usein paljon enemmän kuin päällepäin näkyy.
Tässä blogissa avataan, mitä kaikkea sometoimiston työ käytännössä on ja miksi moni yrittäjä lopulta huokaisee helpotuksesta, kun some siirtyy ammattilaisen käsiin.
Harvoin ja harkiten – sekin on strategiaa
Yrityksen some ei tarvitse jatkuvaa sisältötulvaa. Esimerkiksi meidän asiakkaillamme julkaistaan usein vain kerran tai pari kuukaudessa, ja sekin voi riittää.
Yksi hyvin tehty julkaisu voi herättää huomiota, vastata asiakkaan kysymykseen, vahvistaa brändiä tai ohjata kävijän verkkosivuille. Tärkeintä ei ole määrä vaan merkitys. Kun julkaisu on huolella mietitty ja toteutettu, se voi toimia tehokkaasti pitkään ilman jatkuvaa päivittämistä.
Taustalla on aina suunnitelma
Hyvä julkaisu ei synny sattumalta. Sen taustalla tehdään suunnittelutyötä: mietitään, mitä halutaan sanoa ja kenelle, millainen sävy toimii parhaiten, missä kanavassa sisältö julkaistaan ja milloin. Lisäksi pohditaan, mitä toivotaan tapahtuvan sen jälkeen, kun julkaisu on nähty.
Kyse ei ole raskaan strategiapaperin laatimisesta, vaan käytännönläheisestä suunnittelusta, joka auttaa somea tukemaan yrityksen arkea ja pitkän aikavälin tavoitteita.
Kun halutaan näkyä vähän laajemmalle
Moni yritys hyödyntää somessa myös pientä mainosbudjettia. Silloin viestiä voidaan kohdistaa halutulle yleisölle, ja julkaisu voi tavoittaa enemmän oikeita ihmisiä.
Sometoimisto miettii kenelle mainos suunnataan, millaisessa muodossa se toimii parhaiten ja mitä kampanjalla halutaan saavuttaa. Tämän lisäksi tulokset myös mitataan ja raportoidaan. Hyvin rakennettu kampanja kulkee käsi kädessä muun sisällön ja tavoitteidesi kanssa.
Miksi tämä helposti jää tekemättä itse?
Tilanne on monelle yrittäjälle tuttu. On hyvä ajatus julkaista jotain, mutta kiire vie mukanaan. Sanoja ei löydy, kuva ei onnistu ja yhtäkkiä on kulunut kolme viikkoa ilman ainuttakaan julkaisua.
Tällaisessa tilanteessa voi olla helpottavaa, että joku muu miettii nämä asiat puolestasi. Ammattilaisen tekemänä sisältö on ajankohtaista, visuaalisesti toimivaa ja aidosti yrityksesi näköistä.
Milloin sometoimisto on hyvä idea?
Jos somen tekeminen tuntuu taakalta tai jää toistuvasti muiden töiden jalkoihin, on järkevää ulkoistaa se. Näin sisältö pysyy säännöllisenä ja tavoitteellisena, ja sinä voit keskittyä siihen, minkä osaat parhaiten – oman liiketoimintasi pyörittämiseen.
Haluatko, että some ei ole enää yksi huoli lisää to-do-listallasi? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan sinulle toimiva ja arkeasi helpottava somekumppanuus.